Tropi:
Procedeele morfologiei poetice:
1. epitetul: propriu-zis oxymoronic
2. comparaţia
3. metafora:
3.1. metonimia:
3.1.1. sinecdoca
3.1.2. perifraza;
3.2. alegoria
3.3. simbolul
3.4. antonomaza
4. personificarea
5. hiperbola
6. litota
7. ironia:
7.1. umor
7.2. satira
7.3. sarcasm
7.4. grotesc
1. EPITETUL: propriu-zis
Epitet
– ( fr. epithete; lat., gr. epitheton = „care e pus lîngă”)
Epitetul este o figură de stil care constă
în alăturarea unui cuvînt calificaiv la
un altul, cu scop estetic.
Epitetul reliefează o trăsătură
(considerată de autor ca esenţială) a obiectului, a fenomenului determinat şi
care contribuie la o percepere mai
emoţională şi mai concretă a acestuia
I. După natura elementului regent
distingem:
a)
epitete ale substantivului: „vis ferice”, „singuratice
izvoare”.
b)
Epitete ale verbului:
„Şi clopote răsună răguşit” (M. Eminesu)
c)
epitet adverbial:
Ex.: „Ele sar în bulgăr fluizi şi suspină-n flori molatic
Cînd
coboară-n ropot dulce din tăpşan prăvălatic”.
(M. Eminescu, „Călin (file din
poveste”)
d) epitet
atributiv-predicativ
Ex.: „Dumnezeul nostru: umbră, patria
noastră: o frază”
(M. Eminescu, „Epigonii”)
„Ea-l ascultă pe copilaş
Uimită şi distrasă”.
(M. Eminescu, „Luceafărul”)
II. După poziţia (aşezarea) lor:
a)
epitete antepuse (aşezate înaintea cuvîntului
regent): „palide lumini”;
b)
epitete postpuse: „aerul văratic”.
III. După structura gramaticală a
termenului epitet, frecvenţa cea mai mare au:
a)
epitet adjectival. Ex.: „umeri dalbi” (V.
Alecsandri, „Iarna”)
b)
epitetul substantival. Ex.: „pădure de argint”, „codri
de aramă” (M. Eminescu, „Călin (file din poveste”)
IV. În funcţie de numărul
elementelor-epitet în jurul unui regent, deosebim:
a)
epitet simplu, exprimat printr-un cuvînt.
Ex.: „duiosul vis” (M. Eminescu, „Nu mă-nţelegi”);
b)
epitet dezvoltat de tip:
-
dublu. Ex.: „Lumină blîndă, lină” (M.
Eminescu, „O călărire în zori”)
-
triplu: Ex.: „Cu doi ochi ca două basme
mistice, adînce, dalbe” (M. Eminescu, „Epigonii”)
-
în cumul: Ex.: „Bucegii în plină iarnă,
fără uriaşul, generosul, abundentul, profundul, adîncul, sclipitorul, imaculatul,
mereu înnoitul lor strat de omăt” (Geo Bogza, „Cartea Oltului”)
V. O altă clasificare, ce ia în
considerare sensul termenului epitet în
raport cu termenul regent, distingem următoarele categorii de epitete (în
funcţie de valoarea stilistică):
1) Epitet ornant
(exprimă o însuşire permanentă, constitutivă a unui lucru). Ex.: „Plai rîzînd
cu iarbă verde” (M. Eminescu, „De-aş avea”)
2) Epitetul trop
a) epitet metaforic: Ex.:”...prin flori întreţesute, printre gratii
luna moale / sfiicioasă şi smerită şi-au vărsat razele sale” (M. Eminescu
„Călin (file din poveste”);
b) epitet personificator: Ex.: De-aş avea o floricică /gingaşă şi
tinerică” (M. Eminescu, „De-aş avea”)
c) epitet hiperbolic. Ex. : „Gigantică poart-o cupolă pe frunte”
(George Coşbuc, „Paşa Hassan”)
3) epitet cromatic:
„depărtări albastre”
4) epitete
antitetice (oximoronic):
„Umbrele duioaselor dureri” .
5) epitete
apreciative: „Miresei dulci”.
6) epitete
individuale: (evocă o trăsătură proprie obiectului”): „Coroană colţuroasă”.
2. COMPARAŢIA (lat. comparatio= „asemănare”)
Comparaţia este
o figură de stil a cărei realizare implică stabilirea unui raport de asemănare
între două obiecte pe baza unei însuşiri comune.
Comparaţia
se realizează prin alăturarea a doi termeni (obiecte, persoane, acţiuni), cu
scopul de ale evidenţia trăsăturile asemănătoare, dar mai vii, mai evidente sau mai cunoscute de cititor.
Ex.: „Faţa-i roşie ca mărul, de
noroc i-s umezi ochii” (M. Eminescu, „Călin (file din poveste”)
Între comparant şi comparat se
folosesc termeni precum: „ca”, „precum”, „asemeni”, „aidoma”, „asemănător cu”
etc.
Ca figură de stil comparaţia
are drept scop să trezească imaginea vie
a obiectului în mintea cititorului.
După atitudinea vorbitorului faţă
de propria comunicare, comparaţia poate fi:
1.
umoristică:
2.
grotescă
3.
ironico-satirică
4.
hiperbolică
3. METAFORA (fr. metaphore; gr. metaphora=
„transport”, „transfer”)
Metafora este
figură de stil ce constă în denumirea
obiectului cu un cuvînt impropriu şi
anume cu numele altui obiect asemănător, a cărui imagine e menită să evoce
obiectul asemănat.
Ex.: „O, tu nici visezi, bătrîne, cîţi în cale mi s-au
pus!
Toată floarea
cea vestită a întregului Apus,
Tot ce stă în umbra
crucii, împăraţi şi regi s-adună
Să dea piept cu
uraganul ridicat de semilună”.
(M. Eminescu, „Scrisoarea
III”)
Figură de analogie, metafora
poate fi definită drept „o comparaţie prescurtată”: din structura ei lipseşte
elementul joncţional „ca”, „ca şi”, „precum”.
Ca structură lingvistică,
metafora ar putea fi clasificată astfel:
a)
metafora nominală – este metafora construită cu ajutorul substantivului;
Ex.: „Părea că printre nouri s-a fost deschis o poartă
Prin care trece albă regina
nopţii moarta”.
(M. Eminescu, „Melancolie”)
b)
Metafora verbală – se construieşte cu sprijinul verbului:
Ex.: „Drumeţ, bătut
de gînduri multe,
Ne laşi atît de greu pe noi,
Mbrăţişîndu-ne cîmpia,
Te uiţi adesea înapoi”.
(O. Goga, „Oltul”)
Exprimînd o analogie subînţeleasă, metafora este „cea mai
frumoasă dintre toate figurile”. „Ea reuneşte două idei în acealaşi cuvînt şi
acestea devin mai frapante prin reunirea lor”. (Laharpe). Ea are o funcţie sensibilizatoare de potenţare a
impresiei, şi o funcţie unificatoare,
de a sublinia unitatea dintre diferite date ale sensibilităţii.
Mecanismul metaforei implică o sinteză şi un transfer
care se realizează simultan. Sinteza constă în contopirea celor doi termeni ai
unei comparaţii iniţiale (metafora are, ca punct de plecare, o comparaţie), iar
transferul se concretizează în trecerea sensului termenului comparat asupra
termenului de comparaţie.
Acest „mecanism” poate fi descompus în patru momente
distincte:
1.
Comparaţia iniţială – presupune prezenţa explicată a doi termeni: cel
comparat (T1) şi cel de comparaţie (T2), legaţi printr-un element joncţional
specific, adverbul comparativ „ca”
Ex.: lună (T1)
ca o doamnă a mărilor şi- nopţii (T2);
Trăsneşte (T1) ca armăsari de foc (T2).
2.
Substituirea elementului joncţional prin copulativul „a fi” sau chiar
eliminarea lui
Ex.: „...trepătînd s-arată luna: /Doamna mărilor ş-a
nopţii...”
(M. Eminescu, „Scrisoarea III)
Metafora astfel obţinută se
numeşte metaforă explicită sau descifrată. Ambii termeni ai raportului
semantic de analogie (T1 şi T2) se află în sintagmă (metafora in praesentia);
3.
Transformarea termenului comparat în atribut al termenului de comparaţie
Ex.: „armăsarii de foc ai
trăsnetelor”.
În noua structură obţinută – metafora
ca atare – centrul nu-l mai reprezintă termenul comparat („trăsnete”), ci
termenul de comparaţie („armăsari”, „foc”) cu toată bogăţia de conotaţii
(lumină, căldură, viteză de mişcare, primejdii etc.)
4.
Eliminarea termenului comparat, corelată în transferul sensului său asupra
termenului de comparaţie
Ex.: „Armăsarii de foc /.../
galopează din creastă în creastă, scăpărîndu-şi fantasticele potcoave.” (Geo
Bogza, „Cartea Oltului”)
Metafora astfel obţinută se
numeşte metaforă implicită sau incifrată (metaforaă in absentia). Contextul stilistic
actualizează numai termenul de comparaţie (T2).
Deoarece se realizează prin
concentrarea expresiei, metafora
aduce – în textul literar – un spor de tensiune lirică, dar şi o anumită
învăluire a mesajului artistic.
Observaţie:
Metaforele alese pentru analiză ilustrează şi fenomenul de interferenţă
semantică la nivelul figurilor:
-
„luna-doamnă a mărilor ş-a nopţii” este mataforă personificatoare (metaforă
+personificare);
-
„trăsnetele – herghelii de foc” este metafora hiperbolică
(metafora+hiperbolă).
Se poate aminti şi categoria metaforei sinestezice
(metaforă + sinestezie).
Ex.: „Umede tremur lumine pe boltirea cea albastră”.
(M. Eminescu, „Momento mori”)
Ca şi alţi tropi (vezi METONIMIE,
SINECD OCĂ etc.), metafora poate suferi un proces de generalizare în uzul
lingvistic curent. Expresivitatea ei se pierde ori se atenuează rezultînd
metafora „tocită”, „gramaticalizată”, „lexicalizată”, „catachrezată”.
Ex.: „piciorul scaunului”,
„povara anilor” etc.
3.1.METOPNIMIA: (metonymie; lat.
Metonimya = „înlocuirea unnui nume cu altul”)
Metonimie
este o metaforă bazată pe contiguitate, constînd în înlocuirea numelui unui
obiect cu numele altuia cu care se află într-o relaţie logică (cauzală,
temporală, spaţială). Metonimia înlocuieşte:
1)
cauza cu efectul;
Ex.: „La noi sunt (...) lacrimi multe, multe”. (O. Goga,
„Noi”)
2)
efectul prin cauză:
Ex.: „Codrul clocoti de zgomot şi de arme şi de bucium”. (M.
Eminescu, „Scrisoarea III”)
3)
opera cu numele autorului:
Ex.: „Am văzut un Grigorescu
autentic”.
4)
Conţinutul cu numele
conţinătorului:
Ex.: „Beau doar un pahar”.
5)
numele unui produs cu numele
locului de provenienţă:
Ex.: „...a consuma un Cotnar”,
„o şampanie”.
6) fenomenul psihic
cu numele organului fizic implicat:
Ex.: „un om cu cap”
7)
numele unui lucru cu simbolul
lui:
Ex.: „Tot ce stă în umbra crucii...”
8) concretul prin
numele abstract al uneia din însuşirile sale:
Ex.: Ex.: „Minciuna
stă cu regele la masă”.
Observaţie: Metonimiile
generalizate în limbajul curent au o expresivitate diminuată prin utilizarea
frecventă.
În limbajul poetic, metonimia
generează ambiguitate; expresivitatea
ei se naşte în contextul stilistic.
3.1.1. SINECDOCA (fr. synecdoque= „cuprindere la
un loc”)
Sinecdoca este o metonimie, generată de
principiul alăturării; denumeşte un obiect cu numele altui obiect cu care se
află într-un raport de „cuprindere” organică. Sinecdoca implică următoarele
tipuri de substituire:
1)
parte pentru întreg:
Ex.: „ca dovadă de ce suflet stă în piepţii unei rochii”. (M. Eminescu, „Scrisoarea V”)
2)
întregul prin parte:
Ex.: „Zvîrli lui Hades suflete viteze, fără de
număr”. (Homer, „Iliada”)
3)
pluralul prin singular:
Ex.: „Bolliac cîntă iobagul ş-a lui lanţuri de aramă”.(M.
Eminescu, „Epigonii”)
4)
obiectul prin materialul din care este confecţionat:
Ex.: „Şi-acum, bărbaţi, un fluier şi-un scut!”
5)
genul pentru specie:
Ex.: „Un muritor fericit”
6)
obiectul prin materialul din care e făcut:
Ex.: „Îmbrăcată în mătase”
7)
o cantitate determinată pentru una nedeterminată:
Ex.: „Optzeci de ani îmi pare în lume c-am trăit”.
8)
evocarea unei însuşiri, a unei caracteristici în locul obiectului care o
are:
Ex.: „Lasă, lasă – or vedea ei ... bombănesc, foarte
necăjite, bărbiţe albe
3.1.2. PERIFRAZA
(fr. periphrase = „fel de a vorbi”)
Perifraza este
metonimia care constă în a exprima în mai multe cuvinte ceea ce s-ar putea
exprima în mai puţine sau într-unul singur.
Nu orice perifrază este figură de
stil, adică are funcţie expresivă, poetică. Expresivitatea ei se bazează pe
expresivitatea cuvintelor şi a construcţiei prin care se circumscrie termenul
substituit.
Ex.: „... şi-n jurul nostru umblă
Ancuţa cealaltă, mama acesteia, care şi ea s-a
dus într-o lume mai puţin veselă”(= a murit).(M. Sadoveanu, „Hanu Ancuţei”)
Există numeroase exemple de
perifraze generalizate în uzul curent al vorbirii, deci tocite c expresivitate.
Ex.: „Capitala Italiei” (Roma)
3.2. ALEGORIA: (fr. allegorie =”vorbire
figurată”)
Alegorie este un tip de metaforă menită
să intensifice expresivitatea prin
similitudine şi analogie între ceea ce se petrece şi ceea ce trebuie receptat
efectiv. Prin alegorie textul literar „spune” altceva decît s-ar putea înţelege
în mod direct.
Alegoria este figura de stil alcătuită dintr-un şir de
metafore, comparaţii, personificări, epitete prin intermediul cărora noţiuni
abstracte (moartea, idealul, defectele omeneşti etc.) sînt exprimate prin
intermediul unor întîmplări sau lucruri concrete.
Alegoria este un mijloc sugestiv şi de plasticizare a
unei idei abstracte.
1. Ca
figură de stil este o „metaforă continuă” sau „prelungă”, ori un simbol
narativ, ca în „Mioriţa” (nunta)
2. Ca figură
de compoziţie, alegoria se poate înfăţişa printr-un şir de metafore narative.
Ca interferenţă între alegorie şi personificare apare fabula, în care obiectele
sau animalele personificate sînt învestite cu rol de personaje, pentru
sugerarea mesajului şi a moralei.
Ex.:
„Boul şi viţelul” de G. Alexandrescu.
Există şi construcţii epice ample structurate pe baza
alegoriei: romanul alegoric.
O altă aplicaţie a alegoriei ca figură de compoziţie o
reprezintă parabola numită şi alegorie religioasă (Floarea lacrimilor) şi
apologul, care poartă numele şi de „alegorie morală”.
Tot o formă compoziţională specifică a alegoriei o
constituie şi cimilitura.
Alegoria plastică este exprimarea unei idei abstracte cu
mijloace plastice (în pictură sau sculptură).
3.3. SIMBOLUL ( fr.
symbole = „Semn de recunoaştere”)
Simbolul este o (metaforă) figură de stil
prin care se exprimă o idee abstractă cu ajutorul numelui unui obiect care
aparţine lumii fizice, pe baza unei analogii uşor de sesizat.
Simbolul
este un procedeu stilistic, prin care un semn convenţional (emblemă, figură,
imagine) reprezintă în vorbirea poetică o anumită realitate.
Spre exemplu, există simboluri consacrate: „vulpea” este
simbol al vicleniei, „harpa” – simbol al muzicii, „negrul” – simbol al morţii
etc.
Simbolul se aseamănă cu metafora şi
metonimia prin tehnica substituirii bazată pe analogia sau pe alăturare logică,
dar se deosebeşte prin frecvenţa şi dimensiunea semnificaţiei. Spre exemplu,
metafora sau metonimia sînt dependente de context, în timp ce simbolul poate
funcţiona singur, independent de context.
Interpretarea simbolului înseamnă, în general,
interpretarea mesajului poetic.
Ex.: motivul „florii albastre” din poezia omonimă a lui
M. Eminescu este un simbol al aspiraţiei romantice.
Simbolul serveşte ca suport al percepţiei
poetice, devenind o figură de compoziţie numită alegorie simbolică.
Ex.: „Luceafărul” de M. Eminescu
3.4. ANTONOMAZA este o figură de stil care constă
în folosirea unui nume propriu în locul unui nume comun sau invers.
4. REPSONOFICAREA (fr. personnification) este o
figură a ambiguităţii prin care se atribuie unor obiecte neînsufleţite însuşiri
ale creatorilor vii sau chiar calităţi omeneşti.
Primul grad sau formă elementară a personificării o reprezintă personificarea lingvistică, ce are la
bază o similitudine raportată la om.
Ex.: „A
venit vacanţa”, „curge un pîrîiaşi zglobiu”.
Pentru a deveni figură de stil, personificarea trebuie să înfăţişeze un obiect sau o vieţuitoare
necuvîntătoare în acţiune, comportîndu-se ca un om şi folosind grai omenesc.
Personificarea atinge gradul cel mai înalt ca
figură compoziţie cînd devine schemă figurată a fabulei şi alegoriei.
5. HIPERBOLA (fr. hyperbole = „ a arunca peste”) este figură de stil
care constă în exagerarea expresiei, fie mărind, fie micşorînd imaginea
obiectului peste limitele sale fireşti. Ea are la bază impulsul unui sentiment
puternic de admiraţie sau respect, de indignare sau de revoltă, ori nevoia de a
ridiculiza obiectul.
O clasificare utilă poate recurge la criteriul
morfologic. Recunoaştem în acest caz:
a)
hiperbola verbală – forate des întîlnită în
vorbirea curentă.
Ex.: „plouă cu găleata”
b)
hiperbola nominală – are efectul unein hiperbole adjectivale,
substantivul care o exprimă fiind metaforă.
Ex.: „Căci s-adunau păgînii gloată / Şi-un om era reduta
toată...”
c)
hiperbola adjectivală – este frecvent ilustrată prin
adjective cu sens superlativ.
Ex.: „versuri nemuritoare”
d) hiperbola
perifrastică - este un membru complex ala unei propoziţii, o propoziţie sau
chiar o frază care descriu un fenomen printr-o imagine ce contrazice ordinea
firească a naturii unui enunţ exagerat.
Ex.: „Frumoasă cît
eu nici nu pot / O mai frumoasă să-mi socot”.
6. LITOTA (gr. litotis =simplitate) este o figură de sil, specie de antifrază, care
constă în atenuarea expresiei directe , prea categorice ori uzate, a unei idei,
şi în acelaşi timp să comunice modestia, politeţea, sinceritatea sau ironia
emiţătorului.
Ex.. „nevasta lui ... era cam proastă, dar
şi soacră-sa nu era tocmai hîtră”. (în loc de era proastă)
7. IRONIA (fr. ironie =simulare) este o
figură de stil prin care se simulează un sentiment, o atitudine, contrare celor
adevărate.
7.1. umor este manifestaţia unei atitudini
glumeţe , vesele şi ironice sub aparenţă de seriozitate.
7.2. satira
este expresia accentuat negativă a autorului faţă de problema vizată.
7.3. sarcasm este
o ironie fină şi plină de semnificaţie.
7.4. grotesc
este îngroşare monstruoasă a unor trăsături negative, fizice sau morale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu